Raglanhiha - Kaavoitusohje videolla

Raglanhiha – kuositteluvinkkejä

Raglanhiha on toimiva hiharatkaisu silloin halutaan tehdä hiha, jossa on väljyyttä ja liikkumatilaa kädentiellä. Raglanhihaa käytetään erityisesti päällysvaatteissa, mutta myös sisävaatteissa. Usein raglanhiha mielletään urheiluvaatteisiin sopivaksi, mutta itse olen nähnyt mm. juhlapuvuissa kauniita raglanhiha -ratkaisuja.

Joustamattomasta kankaasta varmistettuun raglanhihaan tulee sauma hihan päälle tai muotolaskos olalle. Näiden ansiosta hihasta tulee istuva ja olalle tulee kaunis pyöreä muoto. Joustavan kankaan raglanhiha tehdään yleensä yhtenä kappaleena, ilman päällä olevaa saumaa.

Raglanhihan kaavoittaminen on helppoa ja tekemällä kaavan omilla mitoilla piirretystä peruskaavasta saat hihasta hyvin istuvan. Raglanhihan voi kaavoittaa kiinteänä tai väljän. Molempien kaavojen kuosittelu on pitkälti samanlaista.Väljään raglanhihaan tulee lisäksi vain kädentien alentaminen ja sivun leventäminen. Kumpaa tapaa käytät, riippuu paljon siitä millaisesta materiaalista vaatteen valmistat, millainen se on malliltaan ja kuinka paljon väljyyttä hihaan tarvitset.

Raglanhihan voi valmistaa myös erilaisina muunnoksina. Raglansauma voi myös päättyä olalle ja on silloin kyseessä on puoliragla. Jos raglansauma päättyy keskietuun tai keskitakaan, hihaa kutsutaan satulahihaksi. Jos taas hihan sauma kääntyy miehustasta hihaan päin, on kyseessä kupuhiha.

Raglanhihan voi kaavoittaa kahdella tavalla. Ensimmäisessä tavassa raglansaumat piirretään ensin miehustaan, josta irroitetaan hihan olkaosat ja liitetään hihaan. Toisessa tavassa hihaosat liitetään miehustaan haluttuun asentoon ja sitten piirretään raglansauma. Tätä tapaa käytetään mm. saksalaisessa kaavanpiirtämisjärjestelmässä.

Ennen raglanhihan kuosittelua tee nämä:

Valitse kaavan pohjaksi peruskaava, jonka väljyys on lähellä haluamaasi mallia.

Ennen kuin alat kuosittelemaan hihaa, tee miehustan etu- ja takakappaleella sekä hihassa sauman siirto. Tämä vaikuttaa siihen, että vaate asettuu paremmin päälle ja tuntuu mukavammalta käyttää. Poista siis etukappaleen olalta 1 cm ja siirrä se takakappaleen olalle. Nyt olkasauma siirtyy 1 cm etukappaleelle päin. Siirrä myös hihan keskisaumaa 1 cm etukappaleelle päin.

Jos haluat kaventaa hihansuuta, kaarra hihan keskisaumaa kyynärviivalta hihansuuhun 1-2 cm. Keskisauman ja uuden viivan välinen alue poistuu kaavasta, jolloin hihansuu kapenee. Kun olet tehnyt nämä valmistelevat toimenpiteet, voit alkaa kuosittelemaan hihaa.

Vartaloa myötäilevän eli kiinteän raglanhihan kuosittelu:

1. Sulje rinta- ja hartiamuotolaskokset mallin mukaisesti.
  2. Tarkista hihansuun leveys ja hihan pituus sekä tee muutokset näihin mallia vastaaviksi. Hihan muotolaskos jää väljyydeksi hihansuuhun eli kavenna hihansuuta tarvittaessa molemmista sivuista. Lyhennä myös hihaa tarvittaessa.
  3. Leikkaa hiha kahtia keskiviivaa pitkin.
  4. Aseta etuhiha etukappaleen päälle siten, että hakkimerkit osuvat kohdakkain. Olan kohta tulee kädentiehen kiinni tai jos haluat jättää olalle vähän väljyyttä, voit asettaa sen 0,5-1 cm päähän kädentiestä.
  5. Aseta takahiha takakappaleen päälle samalla tavalla kuin laitoit etuhihankin.
  6. Piirrä raglansaumat  etu- ja takakappaleille. Sauman alkamiskohta on 3-4 cm pääntien kulmasta alaspäin ja se päättyy kädentielle hakkimerkkiin. Piirrä sauma ensin viivottimella ja kaarra se sitten ylöspäin kaarevaksi siten, että viivan puoliväliin jää 1-1,5 cm väli.
  7. Tarkista, että kädentien alaosa kaartuu sujuvasti raglansauman mukaisesti.
  8. Piirrä lopuksi olkapään muoto kauniisti kaartuvaksi ja tarkista että etu- ja takakappaleen olka kaartuu suunnilleen samalla tavalla. Olkapään kaartamisen yhteydessä olalta poistuu hihassa oleva syötös joko osittain tai kokonaan.

Kiinteä perus raglanhiha voidaan kuositella myös niin, että alennetaan kädentietä miehustassa ja levennetään hihaa. Näin hihasta tulee vähän väljempi. Raglanhihaan voidaan samalla lisätä myös olkatoppausvaraa olalle.

Haluatko oppia lisää vaatteiden kaavoitusta?

Kaavakoulun kursseilla voit oppia kaavoitusta helposti verkossa!

Tutustu kursseihin!