Isokokoisten vaatteet voivat olla myös hyvin istuvia.

Oletko sinä törmännyt housuihin, joiden vyötärönkorkeus on joko liian matala tai liian pitkä, kainaloihin saakka? Housuihin, joiden lahkeet on liian pitkät ja leveät? Tai oletko sovittanut paitoja jotka ovat joko liian pitkiä ja kapeita? Tai liian lyhkäsiä, ei edes vatsaa peitä? Ehkä joudut ottamaan tosi ison kokonumeron, jolloin vaate on muualta teltta mutta mahtuu vyötärön kohdalta.

Uskotko, että et ole yksin. Tosi moni isokokoinen lapsi, nainen tai mies joutuu todella etsimään vaatteita, jos haluaa pukeutua muuhunkin kuin mustaan tai telttaan.  Haluaako isokokoinen ihminen automaattisesti pukeutua vain mustaan? Moni pukeutuu, koska muuta ei ole tarjolla ja kaihoten katselee ihanen kuosien ja värien perään.

Isokokoisia ihmisiä on kahta eri lajia: pyöreät ja lyhyet sekä pitkät ja vankkarakenteiset ihmiset. Periaatteessa molempien vartalotyyppien kaavat pitäisi kaavoittaa eri tavalla koska vartalon muoto on täysin erilainen. Sama kaava ei voi istua molemmille yhtä hyvin.

Mielestäni tätä eroa pitäisi enemmän huomioida vaatteiden valmistuksessa ja kaavoituksessa.

Usein nimittäin törmään kysymykseen miksi isokokoisten  vaatteet usein on niin kumman mallisia, telttoja? Ja miksi ne ovat aina mustia? Entä miksi kokomerkinnät ovat ihan mitä sattuu, riippuen mistä ostaa? Varsinkin miesten vaatteissa.

Esimerkiksi kokomerkinnän XXXXL paidassa joskus paita on kapea ja pitkä ja toisinaan taas lyhyt ja leveä. On siis vaatteen tekijästä kiinni kummalle hän vaatteen tekee. Ostajahan ei tiedä sitä, hän ostaa vain vaatteen kokoa XXXXL että onko se kaavoitettu lyhyelle ja pyöreälle vai isokokoiselle. Hän vain ihmettelee miksi saman koon paidat ovat niin erilaisia.

Jokainen vaatteen valmistaja tekee vaatteet oman mittataulukon mukaan, joten sinänsä ymmärrettävää että paidoissa on eroja.  Mutta olen sitä mieltä, että kyllä istuvia ja kauniita vaatteita voi tehdä ihan kaiken kokoisille ja mallisille ihmisille. On kyse vain siitä, että panostetaan enemmän isokokoisten vaatteiden suunnitteluun ja kaavoittamiseen.

Itse ompelemalla sopivat vaatteet

Ilokseni olen huomannut, että moni on ruvennut tekemään vaatteet itse. Koska kangaskaupoista voit valita juuri sen mitä haluat. Se vain on harmillista, että valmiskaavat on tehty normaalin vartalon kaavoituksen periaatteilla ja niitä joutuu usein muokkaamaan paljonkin. Helpommalla pääset jos teet kaavan alusta saakka itse.

Jos teet joustavia trikootunikoita, ei kaavoitus ole niin tarkkaa. Kangas korjaa joustollaan sen mikä kaavassa on vikana.  MUTTA, mitä sitten  jos et halua pukeutua trikooseen, vaan haluat kangasta joka ei myötäile jokaista vartalon kaarta ja muhkuraa. Tässä kohtaa alkaa kaavan istuvuudella olla merkitystä.

Joustamattomissa kankaissa on tärkeää, että kaava myötäilee juuri sinun vartalosi ääriviivoja. Parhaimman tuloksen saat, kun teet kaavan omalla mitoituksellasi alusta saakka. Kaavakoulun verkkokursseilla voit ottaa mitat ja tehdä kaavat rauhassa kotona. Jos haluat tutustua vaatteiden kaavoittamiseen, tilaa tästä ILMAINEN MINIKURSSI.

VOIKO ISOKOKOISTEN VAATTEET ISTUA HYVIN?

Olen itse viimeaikoina pohtinut paljonkin kuinka  isokokoisten vaatteet kannattaisi kaavoittaa. Niin, että ne ovat mukavat päällä ja näyttävät hyvältä. Ja niin, että kokonumeron voisi valita esimerkiksi verkkokaupassa helpommin. Ettei tarvitsisi tilata summamutikassa ja sitten palauttaa.

Mietin paljon kuinka kaavoitus kannattaa toteuttaa isokokoisten miesten, lasten ja naisten vaatteissa. Mittataulukoita olen myös pyöritellyt mielessäni. Tästä voit lukea varmasti vielä lisää täältä blogista!

Olen vankasti sitä mieltä, että kyllä vaatteesta voi tehdä istuvan minkä malliselle vartalolle tahansa. On vain kyse kaavanpiirtämistekniikasta ja kolmiulotteisesta hahmottamisesta. Eli kaavan ja vartalon suhteesta.

HALUATKO OLLA KEHITTÄMÄSSÄ ISOKOKOISTEN VAATTEITA?

Haluatko sinä auttaa minua ja kertoa oman kokemuksesi ja mielipiteesi isokokoisten vaatteista? Haluan kehittää isojen ihmisten vaatteiden kaavoitusta paremmaksi ja siksi olisin erittäin kiitollinen mielipiteestäsi.

Laita viestiä silja(at) kaavakoulu.fi, kuulen mielelläni sinua! Siitä on paljon apua minulle ja toivottavasti myös sinulle ja monelle muulle tulevaisuudessa. 😊

Iloista päivää Sinulle, kiitos kun jaksoit lukea tänne saakka!

Terkuin Silja Kaavakoulusta