Vaatteen kaavoittaminen - Kaavakoulu

Peruskaavat – tee vaatteet omalla mitoituksella

Eikö oman  vartalon mitat osu mittataulukon mittoihin? Joudut paljon muokkaamaan valmiskaavaa? Usein kaavat kannattaa tehdä itse, jos oma vartalo poikkeaa paljon normaalin vartalon mitoista.  Lue tästä artikkelista kuinka peruskaavat toimivat ja katso jutun lopusta video mitä välineitä tarvitset peruskaavan piirtämiseen.

On paljon ihmisiä, jotka eivät löydä omalle vartalolle sopivia vaatteita tai kaavoja. Monet kaipaavat ja tarvitsevat vaatteita, joissa on huomioitu oman vartalon eroavaisuudet. Yksikin eroavaisuus vaikuttaa siihen, kuinka hyvin vaate istuu päällä. Onkin paljon ihmisiä, jotka ovat löytäneet tiensä luotto-ompelijan luokse. Ja se on hieno juttu, koska sitä kautta työllistyy meidän ahkerat ja ammattitaitoiset ompelijat!

Monet ompelevat vaatteensa myös itse ja sekin on aivan huikea juttu. Silloin nimittäin yhdistyy sekä harrastus että hyöty. Mikä sen mukavampaa kun suunnitella vaate, löytää ihana kangas, tehdä kaava ja ommella vaate valmiiksi. Tehdä kaikki alusta saakka itse. Jolloin vaate on juuri minulle räätälöity ja oman näköinen.

Tässä on suurena apuna omilla mitoilla piirretty peruskaava joka on sovitettu ja korjattu vastaamaan oman vartalon muotoja ja erityispiirteitä. Kun peruskaava on kunnossa, vaatteiden kaavoittaminen on helppoa. ToKokemuksen myötä kolmiulotteinen hahmottaminen paranee ja muodon löytäminen kaavaan sujuu helpommin. Harjoitus tekee mestarin tässäkin!

Jos sinä haluat ommella vaatteita omalla mitoituksella, suorittelen perehtymään peruskaavaan. Säästät nimittäin aikaa, rahaa ja hermoja kun sinun ei tarvitse metsästää kaavoja ja testailla niitä. Toki tämä vaatii, että olet kiinnostunut kaavoittamisesta!

Omilla mitoilla piirretyistä peruskaavoista on se hyöty, että voit kuositella niistä vaatteiden kaavat juuri oman vartalosi mitoituksella. Kun sinulla on omalle vartalolle muokattu peruskaava lähtökohtana, siihen on tehty tarvittavat korjaukset ja voit keskittyä kuosittelemaan haluamaasi mallia.

Mutta, mitä on peruskaavat? Ja kuinka homma toimii?

Peruskaava on perusmallinen vaatteen kaava, josta lähdetään tekemään eri mallisten vaatteiden ompelukaavat. Peruskaavassa ei ole vielä yksityiskohtia ja muita vaatteen elementtejä, vaan ne lisätään myöhemmin kuosittelun yhteydessä.

Peruskaavan voi tehdä joko mittataulukon mitoilla tai omilla mitoilla. Kun se on tehty omilla mitoilla, on oman vartalon mitat, muoto ja asento valmiiksi huomioitu kaavassa. Kun peruskaavasta sitten lähdetään kuosittelemaan vaatteen kaavaa, on lähtökohta jo valmiiksi istuva. Kuosittelussa kaava vain muokataan haluttua mallia vastaavaksi.

Peruskaavan piirtämiseen on olemassa paljon erilaisia kaavanpiirtämisjärjestelmiä kuten esimerkiksi pohjoismainen, saksalainen, italialainen tai wieniläinen. Kaavakoulussa piirretään peruskaavoja saksalaisella kaavanpiirtämisjärjestelmällä, jossa laskelmat tehdään omien vartalon mittojen perusteella.
Kaavakoulun kursseilla peruskaavat piirretään käsin video-ohjeistuksen kanssa. Kursseilla saat ohjausta myös kaavan korjaamiseen ja muokkaamiseen omalle vartalolle sopivaksi. Tästä on paljon hyötyä sinulle, jos vartalon piirteesi ovat paljon normaalivartalosta poikkeava.

Kun lähdetään tekemään peruskaavaa omilla mitoilla, ihan ensimmäinen toimenpide on oman vartalon mittaaminen ja analysointi. Vartaloanalyysin tarkoituksena on selvittää mitkä ovat ne kohdat vartalossa, jotka vaikuttavat vaatteen istuvuuteen. Vartalon eroavaisuuksia on todella paljon, koska ei ole olemassa kahta samanlaista ihmistä.  Katso ohjeet vartaloanalyysin tekemiseen täältä.

Jokaisen itselleen ompelevan on tärkeää tuntea oman vartalonsa erityispiirteet. Se nimittäin helpottaa todella paljon kaavan hahmottamista. Kun tutkit oman vartalosi mittasuhteita ja muotoja sekä vertaat näitä kaavaan, opit paremmin ymmärtämään kaavan suhdetta kolmiulotteiseen vartaloon.

Kun peruskaavat on piirretty, sovitettu ja korjattu, seuraava vaihe on lähteä suunnittelemaan vaatteita. Kun sinulla on tiedossa millaisen vaatteen haluat tehdä, teet ensin mallianalyysin eli mietit mitä muutoksia sinun täytyy tehdä peruskaavaan. Tämän jälkeen teet tarvittavat muutokset peruskaavaan eli kuosittelet peruskaavan vastaamaan haluamaasi mallia. Tästä artikkelista voit lukea lisää kuosittelun vaiheista. Kuositteluun saat ohjeita mm. jatkuvasti päivittyvästä Kaavakoulun blogista.

Kun olet kuositellut kaavat, on aika lähteä ompelemaan. Voit joko tehdä koevedoksen lakanakankaasta tai siirtyä suoraan tekemään varsinaista vaatetta. Kaavoitusta oppii vain kaavoittamalla ja siksi on tärkeää lähteä vain liikkeelle. Joka kerran jälkeen olet pikkuisen viisaampi esimerkiksi leikkaussaumojen paikan suhteen tai väljyyden suhteen. Tuntuma tekemiseen tulee vain kaavoittamisen ja ompelun kautta.

OLETKO SINÄ KIINNOSTUNUT KAAVOITUKSESTA?

Jos haluat ommella vaatteita itsellesi omalla mitoituksella ja olet myös kiinnostunut vaatteiden kaavoituksesta, suosittelen perehtymään enemmän peruskaavan kuositteluun.  Peruskaavoja voit piirtää esimerkiksi kansalaisopiston kursseilla, jos paikkakunnallasi sellaisia järjestetään. Kaavakoulussa voit tehdä peruskaavoja verkkokurssilla vaikkapa kotonasi. Lue lisää kaavoituskursseista täältä.

Katso videolta mitä välineitä tarvitset peruskaavan piirtämiseen

HALUATKO SAADA ERILAISTA NÄKÖKULMAA OMPELUUN?

Eli valmiiden kaavojen sijaan teet kaavat ja suunnitelmat itse? Omalla mitoituksella.

Kaavakoulun kursseilla voit oppia tätä verkossa. Helposti kotona!

KATSO LISÄÄ >>

Housun kaavat - Kaavakoulu