Ommellen ja saumuroiden uudet vaatteet

Ommellen uuteen päivään vaiko ostovaatteilla?

Vaatteet voivat joko pilata tai parantaa päivän

Ahdistaako sinuakin joskus vaatteet? Vai olenko ainoa tätä lajia? Itse ommellen vaatteesta saan vähän mukavamman ja joskus se voi pelastaa päivän!

Tässä artikkelissa pysähdyn hetkeksi pohtimaan miltä vaate tuntuu.  Mitkä asiat vaikuttavat siihen tuntuuko se hyvältä vai huonolta päällä. Oletko sinä koskaan miettinyt tätä?

Onko sinun päiväsi ollut koskaan pilalla huonosti istuvan vaatteen takia?  Tai ainakin, että vaate on vaikuttanut olotilaasi huonontavasti? Huono malli tai  saumat väärissä kohdissa. Saumat kiertää tai hankaa liikkuessa. Kiristää ja puristaa sieltä sun täältä. Kangas tuntuu epämiellyttävältä.

Minulla nämä asiat alkavat huomaamatta kiristäämään pinnaa ja kun pääsen kotiin, kyseinen vaate lentää perimmäiseen nurkkaan. Olen tosi herkkä tuntemaan esimerkiksi vaatteiden saumat ja laput.  Jos niissä jokin häiritsee, on vaikeaa olla rennosti.

Myös kangas voi joskus häiritä niin, ettei vaatetta voi käyttää. En enää juurikaan siedä keinokuituisia kankaita. Ne tuntuvat iholla kylmiltä ja inhottavilta. Sähköisyys on talvella ihan kamalaa ja kesällä vaate taas hiostaa ihan liikaa.

Kankaasta tai muista materiaaleista  vaatteesta lähtevä ääni voi häiritä olemista. En voi tehdä metsälenkkiä kahisevissa vaatteissa, koska meteli häiritsee minua enkä pysty rauhoittumaan. Puuvillainen, mielellään vähän kulunut materiaali tuntuu kaikkein miellyttävimmältä kesähelteellä hillasuolla. (Sääsket ei pistä läpi). 😉

Kädentie on merkityksellinen kohta vaatteessa

Melkein kaikkein pahimmalta tuntuu, jos olkasaumat tai kädentie ei istu. On vaikeaa olla vaatteessa, joka ahdistaa kädentieltä liikkuessa, ja tuntuu ettei sauma ole oikeassa kohdassa. Välttämättä vaatteessa ei ole muuta vikaa, kuin huonosti istuva kädentie tai väärä sauman paikka. Väljyys ja malli voi olla muuten hyvinkin sopiva. Ei tunnu hyvältä jos liikuitat kättä ja koko vaate liikkuu siinä mukana.

Oletko sinä koskaan ajatellut vaatteessa kädentietä, miltä se näyttää ja tuntuu sinun päällä? Suosittelen tarkkailemaan sitä, se on paidassa esimerkiksi tosi merkittävä juttu. Kädentie vaikuttaa myös hihaan ja hihan istuvuuteen, siksi sitä kannattaa tarkkailla.

Vaatteen oikea väljyys suhteessa materiaaliin on tärkeää. Vaate ei tunnu välttämättä hyvältä jos se on liian väljä ja sitä joutuu päällä jatkuvasti korjailemaan. Myöskin liian kireässä vaatteessa on hankala olla, varsinkin jos materiaali ei jousta yhtään. Kotona on mukava löpsötellä väljissä ylisuurissa vaatteissa, villa varsinkin antaa miellyttävän ja rennon olon.

Mutta virallisemmissa tilaisuuksissa hyvä kaava, josta on tehty istuva, ryhdikäs vaate taas antaa tukea ja varmuutta  omalle olemiselle. Jos et löydä tällaista vaatetta, itse ommellen teet sen helposti. Kankaita löytyy helpommin kuin vaatteita.

Itse ommellen voit suunnitella vaatteiden mallin sellaiseksi joka on sinusta hyvä. Voit myös tehdä kaavat itse. Silloin tarvitset omilla mitoilla piirretyn peruskaavan, josta on helppo kuositella vaatteen kaavat. Kun ompelet itse, voit myös suunnitella ja kaavoittaa vaatteen itse! Omalla maullasi.

Luottovaatteet itse ommellen

Hyvä vaate näyttää ja tuntuu päällä hyvältä. Se on siis paljon muutakin kuin pelkkä ulkonäkö. Joskus sellaisen löytäminen voi olla vaikeaa, jos oma vartalo ei vastaa niin sanottua normaalia vartaloa. Vaatteet, jotka eivät tunnu hyvältä päällä tai jonka materiaali menee nopeasti huonoksi, jää usein pitämättä muutaman käyttökerran jälkeen. Minne nämä kaikki lopulta päätyvät?

Hanki vaatteita vain tarpeeseen ja harkitusti. Tunnustele jo kaupassa miltä vaate tuntuu, näyttää ja kuuluu päällä, kun sen kanssa liikkuu. Tutki onko vaatteen malli oikeasti omalle vartalolle sopiva.

Itse ommellen sinulla on ihan huippu mahdollisuus tehdä vaatteesta sellainen, joka tuntuu ja näyttää hyvältä. Voit itse päättää millainen kaava vaatteessa on. Päättää itse miten saumat ja muut kohdat ompelet. Mikä vaatteen materiaali on ja kuinka kaava myötäilee kehosi ääriviivoja ja muotoa.

Ostovaatteessa joudut tyytymään siihen mitä saat. Onko siis mikään ihme jos itse ompelevat ihmiset näyttävät niin tyytyväisiltä!

Millä perusteella sinä valitset vaatteen päällesi?

Valitsetko  sen mukaan miltä ne tuntuvat päällä? Vai onko valintaperusteena materiaali tai käytännöllisyys? Tai onko tärkeää hinta ja että vaatteet ovat viimeisen trendin mukainen? Haluatko hukkua massaan vai erottua? Haluatko käyttää vaatteet mahdollisimman pitkään ja säästää ympäristöä?

Lue alta viisi vinkkiä, joilla päiväsi voi olla himpun verran parempi.

Viisi vinkkiä, joilla vaate voi pelastaa päiväsi:

1. Millainen päivä on tulossa? Valitse vaatteet sen mukaan, että se tukee ja vahvistaa oloasi juuri tänään.
2. Ole tarkkana kaupassa, älä osta jos vaatteessa on yksikin asia joka häiritsee.
3. Jos teet vaatteet itse, käytä aikaa mittojen tarkistamiseen ja tarvittaessa kaavan muuttamiseen. Näin vältät epäonnistumisen vaatteen ompelussa.
4. Jos vartalosi poikkeaa normaalimitoituksesta, tee itsellesi peruskaava ja muokkaa siitä vaatteesi kaavat. Suunnittele malli juuri sinulle sopivaksi. Hyvästä vaatteesta teet itse ommellen ihanan vaatteen.
5. Kun hankit kangasta, ole tarkkana sen laadusta ja materiaalista. Jos tykkäät luonnonkuiduista, valitse kankaita jossa keinokuitua on mahdollisimman vähän. Tutki myös kankaan rakennetta ja pintaa. Laadukkaan kankaan tunnistat mm. siitä, ettei se nyppyynny kun sitä hankaa ja että se palautuu muotoonsa kun sitä venyttää.

Toivon, että myös sinä löydät vaatteita, jotka tuovat iloa oloosi ja ryhtiä päivään. Jos et löydä niitä kaupasta, tee ne itse ommellen ja saumuroiden 🙂 Jos tarvitset apua kaavoittamisessa, lämpimästi tervetuloa Kaavakoulun kursseille. Oppimaan kaavoitusta verkossa!

Ihanaa päivää sinulle, kiitos kun jaksoit lukea tänne saakka!

Terkuin

Silja