Isojen naisten vaatteet kaavoituksessa

Oletko sinä huomannut, että vaatekaupasta on nykyään vaikea löytää sopivaa vaatetta? Tai että valmiskaavat tuntuvat aina ahdistavan vyötäröltä?

Ehkä vartalosi malli on muuttunut ja löydät vaatteet helpommin isojen naisten vaatteet -osastolta. Vai löydätkö sieltäkään?

Jos et, sinun kannataa lukea tämä juttu loppuun. Kyse ei ole nimittäin vain sinun vartalostasi, vaan asia on hieman laajempi. Nimittäin naisten vartalon malli on muuttunut viime vuosikymmenistä myös muualla maailmassa.

Tästä on juttua mm. saksalaisessa kaavoitusta käsittelevässä  Rundschau -lehdessä. Lehden mukaan myös saksassa on havahduttu siihen, että naiset eivät ole enää samalla tavalla tiimalasin mallisia eli vyötäröltä kapeampia kuin ennen.

Niinpä perinteinen tapa sarjoa isojen naisten vaatteet ei enää sellaisenaan toimi. Koko kaavoitussysteemiä pitäisi muuttaa, mutta vaateteollisuus ei vielä ole kovin tarmokkaasti tarttunut tähän.

Isojen naisten vaatteet omalla peruskaavalla

Isojen naisten vaatteet pitäisi kaavoittaa ihan omalla systeemillään. Kun mennään suurempaan kokoon, ei vartalon mitat enää muutu samassa suhteessa kuin pienemmät kokonumerot. Rinnan- vyötärön- ja lantionympäryksen erot toisiinsa nähden pienenevät mitä suurempi kokonumero on kyseessä. Muutos ei kuitenkaan tapahdu samassa suhteessa vaan kokonumeroiden välillä on eroja.

Toisin sanoen kokonumeron muuttuessa myös vartalon muoto muuttuu. Isossa kokonumerossa vyötärön ympärys on suurempi suhteessa rinnanympärykseen. Vartalo on usein myös etupainotteinen eli vatsa pyöristyy eteenpäin ja takamus on litteä.

Rundchau -lehden mukaan vaateteollisuudessa ei vielä ole tarpeeksi huomioitu tätä vartalon muodon muuttumista kokonumeron kasvaessa. Vaatteet sarjotaan usein edelleen suoraan tiimalasin malliselle vartalolle tehdystä peruskaavasta ja se ei enää kokonumerosta 56 eteenpäin toimi.

Jos olet vaikka kokonumeroa 48 tai 56 ja valitset vaatteen rinnanympäryksen mukaan, se on usein liian pieni vyötäröltä ja lantiolta. Jos valitsen vaatteen siten, että se mahtuu lantiolta ja vyötäröstä, on se rinnan ja olkapäiden kohdalta jättimäinen. Vyötärö ja lantio eivät myöskään ole välttämättä oikealla kohdalla.

Saksassa asiaa on tutkittu mittaamalla yli 3000 isokokoista naista, joiden mittoja on sitten vertailtu keskenään. Saksalainen kaavanpiirtämisjärjestelmä onkin kehittänyt isojen kokojen piirtämiseen oman peruskaavansa. Isojen naisten vaatteet tulisi kaavoittaa siten, että vartalon muutos kokonumeroiden välillä otetaan huomioon vaatteen kaavassa.

Normaalin eli tiimalasin mallisen vartalon peruskaava lähdetään piirtämään rinnanympäryksen mukaan.  Kun vyötärö ympärys on suurempi kuin rinnanympärys, onkin piirtämisen lähtökohtana vyötärönympärys. Vyötärönympäryksen kasvaessa saadaan kaava parhaiten istumaan, kun siihen tehdään pystysuuntaiset leikkaukset. Näin vaate saadaan parhaiten myötäilemään vartalon muotoa.

Itse olen viimeaikoina paljon pohtinut kuinka isojen naisten vaatteet olisi järkevä kaavoittaa teollisuudessa. Koska naisten vartalon malli on muuttunut, pitäisi isojen naisten vaatteet kaavoittaa ihan uudella systeemillä. Olenkin päättänyt paneutua tähän asiaan tulevaisuudessa enemmän!

Kuinka voit kaavoittaa vaatteet itse?

Yksi ratkaisu on tämä: tee peruskaavat omalla mitoituksella ja kuosittele niistä omat vaatteen kaavasi. Näin pukeutuminen ei ole valmiiden vaatteiden ja kaavojen varassa, vaan voit itse ryhtyä vaatteiden suunnittelijaksi ja kaavoittajaksi.  Opit suunnittelemaan ja kaavoittamaan itse vaatteesi alusta saakka ja saat aivan uudenlaisen näkökulman ompeluun. Sinä itse tiedät parhaiten millainen vaate toimii!

Jos et vielä ompele vaatteitasi, niin rohkaisen sinua aloittamaan. Nimittäin ompelu on siitä hauska harrastus, että siinä yhdistyy huvi ja hyöty! Jos et löydä kaupasta mieleisiäsi vaatteita, voit ryhtyä itse niiden tekijäksi. Ihania kankaita löytyy helpommin kuin vaatteita, ei siis ihme että ompelu on nyt niin suuri trendi!

Peruskaavasta voit kuositella juhlavaatteet, työvaatteet, arkivaatteet. Kaikki kaavat näihin voit tehdä itse ja voit taatusti luottaa siihen, että vaate on sopivan kokoinen ja istuva joka puolelta! Peruskaavan voit nimittäin piirtää täysin omilla mitoillasi ja korjata itsellesi istuvaksi. Siitä kun teet kaavat, se on jo valmiiksi istuva ja sopivan kokoinen.

Kaavakoulun verkkokursseilla voit piirtää peruskaavat helposti kotona, juuri silloin kuin sinulle itselle parhaiten sopii. Täällä käytämme saksalaista kaavanpiirtämisjärjestelmää, jossa laskelmat tehdään omien vartalon mittojen pohjalta. Itse kaavan piirtämisen systeemi on myös aika helppo ja joustavasti etenevä. Kurssilla saat tähän ohjeistuksen videolla.  Helpottaa kaavan piirtämistä huimasti, kun joku sanoo mitä pitää seuraavaksi tehdä!

Jos sinä haluat ratkaista vaatetuksen ongelmat, ja haluat oppia kaavoittamaan ja ompelemaan vaatteita itse

NAPSAUTA TÄSTÄ  >>>

Linkin takaa löydät Kaavakoulun verkkokurssit, joilla voit opiskella aihetta helposti kotona!

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Terkuin Silja