haalarin kaava- ohjevideo

Haalarin kaava – kuositteluohje

Tämän kesän hitti näyttää olevan haalari, kesähaalari 🙂 ja pitipä itselläkin tehdä yhdet! Koska niistä tuli niin ihanat, haluan kertoa myös sinulle kuinka haalarin kaava kuositellaan. Kaavan tekeminen sujuu näppärästi peruskaavoista ja jutun lopusta löydät videolla ohjeistuksen kuinka kuositella neljä erilaista kesähaalaria.

Ennen kun haalarin kaava oli valmis, tutkin monia erilaisia haalarimalleja. Kaikki bongaamani kesähaalarit eivät aivan vakuuttaneet minua käytännöllisyyden suhteen. Vai jaksatko sinä viritellä esimerkiksi kesähaalaria päällesi jokaisen vessareissun jälkeen, jos siihen menee mahdottomasti aikaa? Veikkaan, että käyttämättä jää, jos pukeminen on liian hankalaa.

Olen sitä mieltä, että jos vaate on epäkäytännöllinen sen valmistamiseen ei kannata tuhlata aikaa ja rahaa. Monet ratkaisut saattavan näyttää hyvältä kuvassa, mutta todellisuudessa niiden käyttäminen voi olla tosi monimutkaista. Jos sinä haaveilet kesähaalarista, kannustan suunnittelemaan haalarin niin, ettei esteettisyys mene käytännöllisyyden edelle.

Haalarin ideahan on, että se on helppo pukea  ja mukava päällä. Siksi on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota puettavuuteen. Nimittäin käyttämättä jää, jos on hankala laittaa päälle. Itse päädyin kietaisumalliseen haalariin ja totesin sen ihanan helpoksi. Kiinnitysratkaisuun vaikuttaa myös paljon millainen materiaali on kyseessä. Ohueen viskoosiin ei kannata lähteä ompelemaan kovin painavaa vetoketjua. Huolehdi siis, että kaikki haalarin elementit vastaavat myös painonsa puolesta toisiaan.

Tärkeää: mieti haalarin yleisväljyys!

Kuosittelussa mieti haalarin kaavan yleisväljyys eli kuinka lökärit haalarista haluat. Se on tosi tärkeää kun on kyse yhtenäisestä vaatteesta! Yleissääntönä voisi olla että mitä ohuempi kangas, sen löysemmät haalarit. Ja jos materiaali vähän paksumpaa ja jäykempää, näyttää pienempi väljyys hyvältä. Mieti väljyys sekä vaaka- että pystysuunnassa.

Ohjevideossa käyn läpi  4 erilaista haalarin kaavan kuosittelua; kietaisu-, vyötärönauhalinen ja vedostettu kietaisumallinen haalari.  Malleissa ei ole hihoja, mutta kun sinulla on hihan peruskaava piirrettynä, löydät erilaisten hihojen kuositteluun ohjeita tästä blogista. Kuositteluohjeet eivät ole millintarkkoja tee näin -ohjeita, vaan kerron perusperiaatteen, kuinka haalarin kaava kuositellaan.

Jos haluat tehdä haalarin kaavat vaikkapa talvihaalariin tai työhaalariin, voit soveltaa videossa olevaa ohjetta. Tärkeintä on, että otat huomioon haalarin alla olevan vaatetuksen ja lisäät väljyyttä kaavaan sen mukaan. Sekä pitkittäis- että vaakasuuntaista väljyyttä. Hihaa kannattaa myös tehdä niin väljäksi, että alle mahtuu muuta vaatetta. Myös kiinnitys kannattaa miettiä niin, että vetoketjun päälle tulee tuulensuoja ja alle suojakaitale.

Ulkohaalarissa on tärkeää miettiä myös kaulus ja huppu, jotta ne olisivat mahdollisimman suojaavat ja käytännölliset. Haalari tarvitsee ehkä myös kauluksen tai hupun.  Tästä Blogista löytyy ohjevideo myös kauluksen kaavoituksesta.

Kuinka haalarin kaava tehdään?

1. Valitse kuosittelun lähtökohdaksi sopivalla väljyydellä piirretty housun ja yläosan vaatteen peruskaava. Väljyys riippuu siitä, mihin käyttöön haalarin teet. Esimerkiksi kesähaalarin voit tehdä pienemmällä väljyydellä kuin talvihaalarin, jonka alle puetaan vaattekerroksia. Ja jossa on ehkä vanu ja vuorikangaskin.

2. Tee mallianalyysi eli mieti mitä muutoksia sinun täytyy tehdä peruskaavoihin, jotta se vastaa haluamaasi haalarimallia.

3. Valitse sopivalla väljyydellä oleva peruskaava kuosittelun lähtökohdaksi tai selvitä kuinka paljon tai miten lisäät peruskaavaan väljyyttä.

4. Ota vartalon mitta niskasta haaran kautta kaulakuoppaan siten ettei mittanauha kiristä, kun kyykistyt tai liikut. Tämän avulla tarkistat etu- ja takapituuden kun varmistat, etteivät haalarit kiristä haarasta. Eli mieti haalarin käyttötarkoituksen mukaan kuinka paljon tarvitset väljyyttä esimerkiksi jos haalarissa täytyy voida tehdä töitä ja kyykistallä. Silloin niissä pitää olla tarpeeksi liikkumavaraa, jota saadaan laskemalla haarakoukkua vähän alemmaksi lisäämällä vyötärölle väljyyttä sekä takakappaleen haarakoukkuun pituutta.

5. Kuosittele kaavat mallia vastaaviksi. Pääpiirteittäin kuosittelu tapahtuu niin, että asetat puvun yläosan peruskaavan ja housun peruskaava allekkain niin, että väliin jää väljyyttä.  Väljyyttä lisätään myös haarakoukkuun. Katso tähän tarkempia ohjeita alla olevasta videosta.

Kaavakoulu

Joskus vaate täytyy suunnitella sen mukaan paljonko matskua on käytössä. Tässä haalarissa kävi juuri näin 🙂  Lahkeen pituus on sen mittainen kuin kankaasta tuli. Samoin edessä oleva päällekkäin menevä osa, jonka muoto tuli kankaasta juuri ja juuri. Haalariin olisin halunnut pikkuisen enemmän väljyyttä ja sivun pyöreämmäksi, mutta leveys riitti vain tähän. Takakappaleen piti olla yhtenäinen, mutta jouduin tekemään siihen sauman. Näistä pikkuvioista huolimatta, tästä haalarista tuli mukava ja se on käytännöllinen. Koska kaavan pohjana oli omilla mitoilla piirretty peruskaava, istui haalari hyvin päällä. Kietaisumalli on ihanan simppeli pukea kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Jotta sinun ei tarvitse tyytyä kompromissiin ja soveltaa, kannattaa tehdä toisin kuin minä. Eli tehdä ensin kaavat ja hommata vasta sitten kangas. Silloin sitä on riittävästä ja vältyt soveltamiselta 🙂

Katso allaolevasta videosta ohjeita haalarin kuositteluun:

Haluatko sinä oppia vaatteen kaavoittamista verkossa?

Katso täältä milloin seuraavat VERKKOKURSSIT alkavat ja lähde ihmeessä mukaan. Voit nimittäin oppia kaavoittamista helposti kotona, eikä sinun tarvitse miettiä aikatauluja tai kulkemisia. Ompeluharrastuksen suosio on tällä hetkellä suuri ja en yhtään ihmettele. Mikä sen mukavampi harrastus, jossa yhdistyy sekä huvi että hyöty 🙂

Kiva, että jaksoit lukea tänne saakka. Lämpimästi tervetuloa mukaan kurssille!

Terkuin

Silja